Anna DOWSLEY è una affermata ed acclamata mezzo-soprano Australiana.
Ha debuttato alla Sydney Opera House nel 2014 nel ruolo di Zaida (Il Turco In Italia), ottenendo subito un grande successo; questo debutto le ha consentito di essere nominata per il pretigioso Green Room Award.
Nel 2015 debutta Tebaldo (Capuleti e Montecchi) e partecipa alla serie di concerti estivi ”Great Opera Hits”, al Festival Opera in the Domain a Sydney e al festival Mazda Opera in the Bowl a Melbourne.
Altro ruolo che le dona enorme successo a Sydney è Rosina per la produzione de Il Barbiere di Siviglia di Opera Australia (2016), sotto la direzione di Andrea Molino, al fianco di Paolo Bordogna.
Nel 2017, Anna debutta in Gran Bretagna con la Royal Liverpool Philharmonic sotto la direzione di Vasily Petrenko, interpretando Meg Page in una produzione semi-scenica di Falstaff con Bryn Terfel. Ha cantato inoltre Pelleas e Melisande in forma concertante, sotto la direzione di Charles Dutoit e con la Sydney Symphony Orchestra. Altro debutto importante nel ruolo di Lucrezia in The Rape of Lucretia (Benjamin Britten) per la co-produzione Sydney Chamber Opera e Victorian Opera, messa in scena al Dark Mofo Festival ad Hobart, Australia. Ha inoltre preso parte al Parsifal che ha segnato il debutto di Jonas Kaufmann alla Sydney Opera House, nel ruolo di Fanciulla Fiore.
Durante la stagione invernale è stata in tour con il Regional Tour of Mozart’s The Magic Flute di Opera Australia, interpretando Papagena in ventisei città e teatri dell’Australia.
Per la stagione 2018 di Opera Australia, Anna è apparsa nel ruolo di Gracias nella produzione di Don Quichotte con Ferruccio Furlanetto ed è tornata al ruolo di Zaida alla Sydney Opera House. Ancora nel 2018, Anna si esibisce con la Sydney Symphony Orchestra (Messa in Do Min. di Beethoven, diretta da Masaaki Suzuki) e con l’Adelaide Symphony Orchestra (9° Sinfonia di Beethoven, diretta da Nicholas Carter).
Ha lavorato con registi molto importanti come Sir David McVicar, interpretando i ruoli di Cherubino e Dorabella nella sua nuova produzione de Le Nozze di Figaro e Così Fan Tutte alla Sydney Opera House.
Nel 2019 Anna riprende i ruoli di Cherubino, Dorabella, Siebel, interpretandoli al fianco di Jonas Kaufmann (in una versione concerto di Andrea Chénier) e debutta nel ruolo di Smeton in una nuova produzione di Anna Bolena di Gaetano Donizetti diretta da Davide Livermore (interpretata da Ermonela Jaho, sotto la direzione del Maestro Renato Palumbo) per Opera Australia.
Appare frequentemente come ospite solista per cori e orchestre Australiane, ha in repertorio molti oratori come: Requiem (Verdi – Mozart), Messiah (Handel), La Piccola Messa Solenne (Rossini), Elijah (Mendelssohn), Nelson Mass (Haydn), Magnificat (Bach), Nona Sinfonia (Beethoven), Stabat Mater (Pergolesi).
Nel 2021 sarà Lucretia in The Rape of Lucretia e una dama ne il Flauto Magico ad Innsbruck, Baba ne La Medium al Lirico di Cagliari e Zerlina in Don Giovanni al Teatro Petruzzelli di Bari.
Anna DOWSLEY has established herself as one of the most exciting mezzo-sopranos to emerge from Australia in recent years. In 2014 Anna debuts at the Sydney Opera House, performing the role of Zaida (Il Turco in Italia) to critical acclaim; this awarded Anna a prestigious Green Room Award nomination. In 2015 Anna debuts as Tebaldo while also appearing in the Great Opera Hits summer concert series, Sydney Festival’s Opera in the Domain and Melbourne’s Mazda Opera in the Bowl.
In 2016 Anna made her role debut as Rosina in Opera Australia’s mainstage production of Il barbiere di Siviglia, under the baton of Andrea Molino, alongside Paolo Bordogna.
In 2017, Anna made her United Kingdom debut with the Royal Liverpool Philharmonic under Vasily Petrenko, performing Meg Page in a semi-staged production of Falstaff with Bryn Terfel. Anna performed for the first time with Sydney Symphony Orchestra for their 2017 season (Pelléas at Mélisande under the baton of Charles Dutoit). Anna also made her Lucretia debut (Britten’s The Rape of Lucretia) in August 2017, working again with Sydney Chamber Opera and acclaimed stage director Kip Williams. For the 2017 Opera Australia season, Anna performed in concert performances of Parsifal (Flower Maiden and Squire), staring Jonas Kaufmann.
During the winter season she was on the road with the OA’s Regional Tour of Mozart’s The Magic Flute, performing the role of Papagena to twenty-six towns and theatres around Australia.
For the 2018 Opera Australia season, Anna appeared as Garcias in their production of Don Quichotte, starring Ferruccio Furlanetto and returned to the role of Zaida at the Sydney Opera House. Also in 2018, Anna performed with Sydney Symphony Orchestra (Beethoven’s Mass in C, conducted by Masaaki Suzuki), and performed with Adelaide Symphony Orchestra for the first time (Beethoven’s Ninth Symphony, conducted by Nicholas Carter).
She worked with important stage directors such as Sir David McVicar, performing the roles of Cherubino and Dorabella in his new productions of Le Nozze di Figaro and Così fan tutte at the Sydney Opera House.
In 2019 for Opera Australia, Anna reprised the roles of Cherubino, Dorabella, Siebel, performed alongside Jonas Kaufmann (in a concert version of Andrea Chénier) and debuted the role of Smeton in a new Davide Livermore production of Donizetti’s Anna Bolena (starring Ermonela Jaho, under Maestro Renato Palumbo).
Frequently appearing as guest soloist with Australian choirs and orchestras, Anna has extensive experience of oratorio repertoire including Verdi’s and Mozart’s Requiem, Handel’s Messiah, Rossini’s Petite Messe Solennelle, Mendelssohn’s Elijah, Haydn’s Nelson Mass, JS Bach Magnificat, Beethoven Ninth Symphony, Pergolesi Stabat Mater.
Anna will be back in Australia in 2020 to be involved in the third of the McVicar Mozart/Da Ponte Opera Australia trilogy, performing the role of Zerlina (Don Giovanni), in Faust as Siebel for Opera Australia and will perform as Rosina in Il Barbiere di Siviglia at the Adelaide Festival Theatre. In 2021 Anna will be Lucretia in The Rape of Lucretia and a Dame in Die Zauberflote in Innsbruck, Baba in La Medium at Teatro Lirico di Cagliari and Zerlina in Don Giovanni at Teatro Petruzzelli in Bari.
https://opera.org.au/whatson/events/the-marriage-of-figaro-sydney